Monday, September 29, 2008

selamat hari raya...




salam aidilfitri...beberapa hari lagi nak raya kan...cam cepat jer...tak sempat nak buat aper2..seb baik la cuti dah start ari sabtu...sempat la nak buat kuih skit...ari isnin nie baru dpt kemas2 rumah..excited giler nak raya..maklum la setahun sekali kan...

saper2 yang balik kg tue...berhati2...yang bawak kete...yang naik keretapi...bawak motor..pembonceng motor...naik bas....naik lori...atau pun tumpang orang...berhati2 la...semoga sampai dengan selamat tempat yang dituju...

saper2 yang bekerja...jgn sedih2..still boleh beraya walaupun kena keje...

saper2 yang bercuti tue....ingat...minggu depan kena keje yerr....

saper2 yang tak dpt balik kg tue...cuma beraya kat kl nie...jgn cedih2 k

dan jangan main bunga api tau..bahaya....huhuhu...

Thursday, September 18, 2008

tazkirah Ramadhan 1429 v8

A'kum

Antara petikan Al Quran dan hadith sebagai renungan dan ulangkaji.

Ikhlas dan adat sopan bersedekah

Maksud Ayat 262 Surah Al Baqarah : - " Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, kemudian mereka tidakmengiring apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit(pemberiannya), tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), merekaberoleh pahla di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbingan (dari berlaku kejadianyang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita ".

Maksud Ayat 263 Surah Al Baqarah : - " (Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan mema'afkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah MahaKaya, lagi Maha Penyabar ".

Petikan Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Jabir Abdullah menjelaskan : - " Rasulullah SAW berucap kepada kami, sabdanya ' Wahai umat manusia, bertaubatlahkepada Allah sebelum kamu mati dan segeralah mengerjakan amal salih sebelum kamusibuk (dengan yang lain), dan hubungkan apa yang ada diantara kamu dengan Tuhan kamu dengan sentiasa mengingatinya dan banyakan bersedekah secra bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh) dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yangberganda-ganda " . (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Wallahua'alam.

tazkirah Ramadhan 1429 v7

A'kum

Antara petikan Al Quran dan hadith sebagai renungan dan ulangkaji.

KELEBIHAN BERSEDEKAH Maksud Ayat 261 Surah Al Baqarah : - " Bandingan (Derma) orang-orang yang membelanjakan harta pada jalan Allah, ialahsama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkaiitu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahalabagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnianya, lagiMeliputi ilmu pengetahuanNya ".

Petikan Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Sabda Rasulullah SAW bermaksud : - " Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramdhan ".

(Hadith riwayat Tirmizi) Abu Hurairah menjelaskan : - " Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW. Ya Rasulullah, tolong terangkan kepadasaya, sesuatu amal yang apabila saya melakukannya, akan menyebabkan saya masuksyurga. Baginda menerangkan, berilah makan (fakir miskin dan anak yatim), amalkanselalu memberi salam, eratkan saliturahim dengan membantu kaum kerabat dan kerjakansembahyang tahajud pada waktu malam ketika orang ramai tidur, nescaya engkau akanmasuk syurga dengan aman sentosa ".
(Hadith riwayat Imam Ahmad)

Wallahua'alam.

tazkirah Ramadhan 1429 v6

A'kum
Antara hadith mengenai Ramadhan sebagai renungan dan ulangkaji.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

" Barang siapa tidak meninggalkan perkataan palsu dan pengamalannya, maka Allah
tidak mempunyai keperluan untuk meninggalakan makanan dan minuman " Riwayat oleh
Bukhari.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

" Apabila seseorang kamu berpuasa, maka janganlah kamu melafazkan perkataan yang
tidak baik, dan yang tidak berhikmah atau kurang elok daripada perkataan mahu pun
perbuatan. Apabila seseorang mencercanya atau hendak berkelahi dengannya. Maka dia
hendaklah mengatakan : ' Sesungguhnya aku berpuasa ' ". Riwayat oleh Imam Muslim
daripada Abu Hurairah RA.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

" Apabila datang bulan Ramdhan maka pintu-pintu syurga akan dibuka dan pintu-pintu
neraka akan ditutup serta syaitan-syaitan akan dirantai ".

( Hadith riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah)
Wallahua'alam.

tazkirah Ramadhan 1429 v5

A'kum
Antara hadith mengenai Ramadhan sebagai renungan dan ulangkaji..

FADHILAT MENGHIDUPKAN RAMDHAN Sabda Rasulullah SAW bermaksud : - " Sesiapa yang bangun mengerjakan solat sunat di dalam bulan Ramdhan dengan penuhkeimanan dan keikhlasan mengharapkan keredhaan Allah, maka Allah akan mengampunkandosa-dosanya yang terdahulu " Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim daripadaAbu Hurairah.

TINGKATAN PUASA Ibnu Qadamah dalam kitabnya Minhaj Al Qasidin mengungkap puasa mempunyai tiga tingkat : -

i. Puasa secara umum, ialah menahan perut untuk tidak makan danminum serta menahan kemaluan untuk kemahuan sahwat,

ii. Puasa secara khusus, ialah menahan pandangan, lidah, tangan,kaki, pendengaran, penglihatan dan seluruah anggota tubuh membuat dosa,

iii. Puasa secara khusus dari yang khusus ialah puasa hati darihasrat-hasrat yang hina dan fikiran-fikiran yang menjauhkan diri daripada Allahserta menahan diri daripada hal-hal selain Allah secara keseluruhan.

tazkirah Ramadhan 1429 v4

A'kum

Ayat 186 Al Baqarah bermaksud : - " Dihalalkan bagimu pada malam hari puasa bercampur dengan isterimu. Mereka adalah pakaian bagimu, dan kamu adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawa kamu tidak dapat menahan dirimu sendiri, tetapi Dia menerima taubatmu dan mema'afkan kamu. Maka sekarang campurlah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah bagimu. Makan dan minumlah hingga jelas bagimu (perbedaan)antara benang putih dan benang hitam, iaitu fajar. Tetapi jangan kamu campuri mereka ketika kamu beriktikaf dalam masjid. Itulah ketentuan Allah, maka jangankamu mendekatinya. Demikian Allah menerangkan ayat ayatNya kepada manusia, agarmereka bertaqwa ".

Sabda Rasulullah SAW bermaksud : - " Barangsiapa yang berpuasa Ramdhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahla,nescaya dosa dosanya yang lalu akan diampuni "

tazkirah Ramadhan 1429 v3

A'kum
Antara hadith kelebihan membaca Al Quran dalam bulan Ramdhan.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

" Orang-orang yang berkumpul di masjid dan membaca Al Quran. Maka kepada mereka
Allah akan menurunkan ketenangan dan limpahan rahmat ".

(Hadith riwayat Muslim)

tazkirah Ramadhan 1429 v2

A'kum
Antara hadith mengenai Imsak dan berbuka puasa : -
IMSAK

Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

Dari Zaid bin Thabit berkata : - " Kami bersahur bersama Rasulullah SAW lalu kami
berdiri untuk menunaikan solat, saya bertanya : ' Berapa jarak antara keduanya? '
Ujar Nabi SAW 50 ayat ' (lebih kurang 15 minit)

(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)


CEPAT BERBUKA

Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

Sahl bin Sa'ad berkata, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda " Manusia tidak akan
berhenti mendapat kebaikan selama mereka mempercepatkan berbuka ".

(Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah SAW bermaksud : -

" Manusia tidak henti-hentinya mendapat kebaikan selama mereka mempercepatkan
berbuka puasa ".

Wallahua'aklam

tazkirah Ramadhan 1429 v1

selamat menyambut bulan ramadhan...

lama tak update blog nie..ini atun attach kan tazkirah yang atun dpt dari tuan haji arif...

Ayat Al Quran dan hadith mengenai puasa bulan Ramdhan sebagai ulangkaji.

Ayat 185 Al Baqarah bermaksud : - " Bulan Ramdhan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan Al Quran, sebagaipetunjuk bagi manusia dan penjelasan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda(antara yang benar dan yang batil). Kerana itu , barang siapa di antara kamu ada didalam bulan itu, maka berpuasalah. Dan barang siapa sakit atau di dalam perjalanan(dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannyaitu, pada hari hari yang lain. Allah menghendakki kemudahan bagimu, dan tidakmenghendakki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukup bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepada kamu agar kamu bersukur".

NIAT BERPUASA Sabda Rasullullah SAW bermaksud : - " Barang siapa tidak membulatkan puasa (berniat) sebelum fajar, maka tiadalah puasauntuknya ". (Hadith riwayat Ahmad)

BERSAHUR Sabda Rasullullah SAW bermaksud : - " Bersahurlah kelian, sesungguhnya dalam bersahur itu ada keberkatan ". (Dari Anas bin Malik r.a. riwayat Bukhari dan Muslim)Wallahu A'alam