Thursday, September 18, 2008

tazkirah Ramadhan 1429 v1

selamat menyambut bulan ramadhan...

lama tak update blog nie..ini atun attach kan tazkirah yang atun dpt dari tuan haji arif...

Ayat Al Quran dan hadith mengenai puasa bulan Ramdhan sebagai ulangkaji.

Ayat 185 Al Baqarah bermaksud : - " Bulan Ramdhan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan Al Quran, sebagaipetunjuk bagi manusia dan penjelasan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda(antara yang benar dan yang batil). Kerana itu , barang siapa di antara kamu ada didalam bulan itu, maka berpuasalah. Dan barang siapa sakit atau di dalam perjalanan(dia tidak berpuasa), maka (wajib menggantinya), sebanyak hari yang ditinggalkannyaitu, pada hari hari yang lain. Allah menghendakki kemudahan bagimu, dan tidakmenghendakki kesukaran bagimu. Hendaklah kamu mencukup bilangannya dan mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepada kamu agar kamu bersukur".

NIAT BERPUASA Sabda Rasullullah SAW bermaksud : - " Barang siapa tidak membulatkan puasa (berniat) sebelum fajar, maka tiadalah puasauntuknya ". (Hadith riwayat Ahmad)

BERSAHUR Sabda Rasullullah SAW bermaksud : - " Bersahurlah kelian, sesungguhnya dalam bersahur itu ada keberkatan ". (Dari Anas bin Malik r.a. riwayat Bukhari dan Muslim)Wallahu A'alam

0 comments: