Thursday, September 18, 2008

tazkirah Ramadhan 1429 v8

A'kum

Antara petikan Al Quran dan hadith sebagai renungan dan ulangkaji.

Ikhlas dan adat sopan bersedekah

Maksud Ayat 262 Surah Al Baqarah : - " Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, kemudian mereka tidakmengiring apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit(pemberiannya), tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), merekaberoleh pahla di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbingan (dari berlaku kejadianyang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita ".

Maksud Ayat 263 Surah Al Baqarah : - " (Menolak peminta-peminta sedekah) dengan perkataan yang baik dan mema'afkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah MahaKaya, lagi Maha Penyabar ".

Petikan Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Jabir Abdullah menjelaskan : - " Rasulullah SAW berucap kepada kami, sabdanya ' Wahai umat manusia, bertaubatlahkepada Allah sebelum kamu mati dan segeralah mengerjakan amal salih sebelum kamusibuk (dengan yang lain), dan hubungkan apa yang ada diantara kamu dengan Tuhan kamu dengan sentiasa mengingatinya dan banyakan bersedekah secra bersembunyi atau terang-terangan, nescaya kamu diberi rezki yang mewah, diberi kemenangan (terhadap musuh) dan digantikan dengan apa yang kamu dermakan itu dengan balasan yangberganda-ganda " . (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Wallahua'alam.

0 comments: