Thursday, September 18, 2008

tazkirah Ramadhan 1429 v7

A'kum

Antara petikan Al Quran dan hadith sebagai renungan dan ulangkaji.

KELEBIHAN BERSEDEKAH Maksud Ayat 261 Surah Al Baqarah : - " Bandingan (Derma) orang-orang yang membelanjakan harta pada jalan Allah, ialahsama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkaiitu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahalabagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnianya, lagiMeliputi ilmu pengetahuanNya ".

Petikan Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Sabda Rasulullah SAW bermaksud : - " Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramdhan ".

(Hadith riwayat Tirmizi) Abu Hurairah menjelaskan : - " Aku pernah bertanya kepada Rasulullah SAW. Ya Rasulullah, tolong terangkan kepadasaya, sesuatu amal yang apabila saya melakukannya, akan menyebabkan saya masuksyurga. Baginda menerangkan, berilah makan (fakir miskin dan anak yatim), amalkanselalu memberi salam, eratkan saliturahim dengan membantu kaum kerabat dan kerjakansembahyang tahajud pada waktu malam ketika orang ramai tidur, nescaya engkau akanmasuk syurga dengan aman sentosa ".
(Hadith riwayat Imam Ahmad)

Wallahua'alam.

0 comments: